Νόσος Osgood-Schlatter (Αποφυσίτιδα Κνημιαίου Κυρτώματος) / Osgood-Schlatter Disease (Apophysitis of the Tibial Tuberosity)

Η νόσος Osgood Schlatter (αποφυσίτιδα κνημιαίου κυρτώματος) είναι μια κοινή πάθηση στα παιδιά και στους αναπτυσσόμενους εφήβους. Πρόκειται για μια φλεγμονή της περιοχής κάτω από το γόνατο, όπου ο τένοντας του γόνατος (επιγονατιδικός τένοντας) συνδέεται με την κνήμη.

Η πάθηση εμφανίζεται συχνότερα κατά την διάρκεια της ανάπτυξης, όταν τα οστά, οι μύες, οι τένοντες και οι άλλες δομές αναπτύσσονται. Επειδή η σωματική άσκηση ασκεί επιπρόσθετη πίεση στα οστά και στους μύες, τα παιδιά που συμμετέχουν στον αθλητισμό (ειδικά αθλήματα που τρέχουν και τα άλματα) διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο για αυτή την πάθηση. Ωστόσο, οι λιγότερο ενεργοί έφηβοι, μπορεί επίσης να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα.

Στις περισσότερες περιπτώσεις της ασθένειας, απλά μέτρα, όπως η ανάπαυση, τα φάρμακα και οι φυσικοθεραπείες θα ανακουφίσουν από τον πόνο και ο ασθενής θα επιστρέψει στις καθημερινές του δραστηριότητες

Περιγραφή

Τα οστά των παιδιών και των εφήβων διαθέτουν μια περιοχή, όπου το οστό μεγαλώνει και ονομάζεται πλάκα ανάπτυξης. Οι πλάκες ανάπτυξης είναι περιοχές του χόνδρου που βρίσκονται κοντά στα άκρα των οστών. Όταν ένα παιδί αναπτύσσεται, οι πλάκες ανάπτυξης σκληραίνονται σε στερεά οστά.

Ορισμένες πλάκες ανάπτυξης χρησιμεύουν ως θέσεις πρόσδεσης για τους τένοντες, τους ισχυρούς ιστούς που συνδέουν τους μυς με τα οστά. Ένα οστέινο τμήμα της κνήμης στο πάνω μέρος λέγεται κνημιαίο κύρτωμα, όπου καλύπτει την πλάκα ανάπτυξης της κνήμης . Η ομάδα μυών στο μπροστινό μέρος του μηρού (τετρακέφαλος) συνδέεται με το κνημιαίο κύρτωμα

Όταν ένα παιδί, είναι αρκετά δραστήριο, οι μύες τραβούν τον επιγονατιδικό τένοντα, ο οποίος με τη σειρά του τραβάει το κνημιαίο κύρτωμα. Σε ορισμένα παιδιά, αυτή η επαναλαμβανόμενη έλξη του τένοντα, οδηγεί σε φλεγμονή της πλάκας ανάπτυξης.

Ο ιατρός μπορεί να ζητήσει και μια ακτινογραφία του γόνατος, για να επιβεβαιώσει τη διάγνωση ή να αποκλείσει οποιαδήποτε άλλα προβλήματα.

Αιτιοπαθογένεια

Η αιτιολογία της εμφάνισης της νόσου δεν έχει πλήρως διαλευκανθεί. Η μια άποψη που επικρατεί στην διεθνή βιβλιογραφία είναι ότι οι συχνοί μικροτραυματισμοί σε παιδιά με αθλητικές δραστηριότητες (σύνδρομο καταπόνησης) προκαλούν την πάθηση. Στο 50% των ασθενών αναφέρεται άμεσο κτύπημα ή προηγούμενος τραυματισμός στο κνημιαίο κύρτωμα. Άλλοι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι η ασύμμετρη αύξηση των οστών και μαλακών μορίων της περιοχής κατά τη διαδικασία της ανάπτυξης του παιδιού είναι η αιτία της πάθησης και αυτό υποστηρίζεται από το γεγονός ότι η οστεοχονδρίτιδα εμφανίζεται αρκετά συχνά σε παιδιά που πήραν απότομα ύψος. Φαίνεται ότι ο συνδετικός ιστός των τενόντων και των συνδέσμων δεν προλαβαίνει να προσαρμοστεί στην απότομη ανάπτυξη του οστίτη ιστού, προσθέτοντας επιπλέον φορτία έλξης στο κνημιαίο κύρτωμα. Η υψηλή θέση της επιγονατίδος (patella alta) θεωρείται μία από τις αιτίες της πάθησης. Συχνότερα η πάθηση εμφανίζεται σε αγόρια που ασχολούνται με το ποδόσφαιρο. Το λάκτισμα κατά τη διάρκεια του αθλήματος ασκεί μεγάλες δυνάμεις έλξεις στο κνημιαίο κύρτωμα με αποτέλεσμα την αύξηση του μεγέθους του.

Κατά την εφηβεία, οπότε τα οστά είναι ακόμη μαλακά και δεν έχουν ωριμάσει, το κνημιαίο κύρτωμα είναι ευαίσθητο στην έλξη που του ασκεί ο επιγονατιδικός σύνδεσμος κατά τη σύσπαση του τετρακεφάλου. Η επαναλαμβανόμενη φόρτιση κατά τις αθλητικές δραστηριότητες, χωρίς επαρκή χρόνο ανάπαυσης κι επομένως προσαρμογής των οστών στη φόρτιση, δημιουργεί φλεγμονή στο κνημιαίο κύρτωμα προκαλώντας πόνο και οίδημα (πρήξιμο).

Κλινική Εικόνα

Τα επώδυνα συμπτώματα αναπαράγονται κατά τη διάρκεια τρεξίματος, άλματος και άλλων δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον αθλητισμό. Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να πάσχουν και τα δύο γόνατα, παρ’ όλο που συνήθως το ένα γόνατο έχει εντονότερη συμπτωματολογία από το άλλο.

Τα συνηθέστερα συμπτώματα είναι:

• Ο πόνος στο γόνατο και ευαισθησία στο κνημιαίο κύρτωμα, τόσο κατά την ψηλάφηση του κνημιαίου κυρτώματος, όσο και κατά τις αθλητικές δραστηριότητες (άθληση και οστεοχονδρίτιδα κνημιαίου κυρτώματος σε παιδιά), όπως:
    • Έκταση του γόνατος με αντίσταση (όπως γίνεται στα σούτ στο ποδόσφαιρο)
    • Διάταση τετρακεφάλου
    • Bαθύ κάθισμα (squatting)
    • Το τρέξιμο, τα άλματα, το γονάτισμα και το ανέβασμα/κατέβασμα σκάλας μπορεί να αυξάνουν τον πόνο
  • Το οίδημα στην περιοχή του καταφυτικού επιγονατιδικού τένοντα καθώς και η διόγκωση του κνημιαίου κυρτώματος.
  • Η σύσπαση μυών στο πρόσθιο ή οπίσθιο μέρος του μηρού.

Ο πόνος για αρκετό διάστημα εμφανίζεται κατά περιόδους, μέχρις ότου γίνει συνεχής και οδηγήσει τον ασθενή στο γιατρό. Στο 25% των περιπτώσεων προσβάλλονται και τα δύο γόνατα. Οι γονείς των μικρών ασθενών ανησυχούν γιατί θεωρούν ότι το άλγος προέρχεται από την άρθρωση του γόνατος ή γιατί βλέπουν την προεξοχή από το κνημιαίο κύρτωμα πολύ πιο έντονη στο ένα πόδι του παιδιού.

Η επώδυνη πίεση και η επίκρουση του κνημιαίου κυρτώματος θέτει τη διάγνωση της νόσου. Μπορεί επίσης να ζητηθεί από τον μικρό ασθενή να γονατίσει ή να πραγματοποιήσει κάποια άλματα. Από την βαρύτητα ή το προχωρημένο στάδιο της νόσου ο μικρός μας φίλος-η θα μπορεί να εκτελέσει μέτρια ή καθόλου τις παραπάνω εντολές. Όταν το άλγος είναι έντονο ο ασθενής χωλαίνει και έχει περιορισμένη κάμψη στην άρθρωση του γόνατος.

Απεικονιστικός έλεγχος.

Τα ακτινολογικά στάδια της οστεοχονδρίτιδας του κνημιαίου κυρτώματος είναι αντίστοιχα της κάθε οστεοχονδρίτιδας. Εξελίσσεται διαδοχικά σε 4 στάδια: της οστικής αραίωσης, της οστικής πύκνωσης, του κατακερματισμού και της αποκατάστασης.

Η MRI της περιοχής μας αποκαλύπτει αλλοιώσεις του συζευκτικού χόνδρου του κνημιαίου κυρτώματος και του επιγονατιδικού συνδέσμου. Η βράχυνση του τένοντα είναι το συχνότερο εύρημα.

Η μαγνητική γόνατος στην οστεοχονδρίτιδα του κνημιαίου ογκώματος δεν αποτελεί βέβαια την εξέταση εκλογής μιας και είναι ιδιαίτερα ακριβή. Είναι χρήσιμη και πρέπει να εκτελείται σε περιπτώσεις που ο ορθοπεδικός θέλει να λάβει περισσότερες πληροφορίες για τον συζευκτικό χόνδρο της κνήμης ή και για την άρθρωση του γόνατος.

Μια άλλη απεικονιστική εξέταση που συμβάλλει στην διάγνωση είναι ο υπέρηχος. Με τον υπέρηχο μπορούμε να δούμε αλλαγές στον επιγονατιδικό σύνδεσμο (οίδημα και πάχυνση του κατώτερου τμήματος του), οίδημα του συζευκτικού χόνδρου και των υπερκείμενων δομών καθώς και κατακερματισμό του κέντρου οστεοποίησης που υπάρχει στην περιοχή αυτή.

Συντηρητική θεραπεία οστεοχονδρίτιδας κνημιαίου κυρτώματος.

Ο σκοπός της θεραπείας είναι η μείωση του πόνου και να δώσουμε τον χρόνο στον οργανισμό να αποκαταστήσει την κάκωση. Κατά την οξεία φάση, που υπάρχει πόνος και οίδημα στο κνημιαίο κύρτωμα, χρειάζεται περιορισμός ή και αποχή από τις αθλητικές κι έντονες δραστηριότητες, εφαρμογή πάγου για 10 – 15 λεπτά 4 -5 φορές καθημερινά, μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα και φυσικοθεραπείες για τον περιορισμό του πόνου και του οιδήματος.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στα παπούτσια που πρέπει να έχουν εξατομικευμένα ορθωτικά πέλματα με καλή απορρόφηση για να μειώνουν την τάση στην κατάφυση του τετρακεφάλου.

Ειδικό ασκησιολόγιο δίνεται από το φυσικοθεραπευτή, ώστε να πραγματοποιείται και κατά την καθημερινότητα.

Σε ασθενείς με επίμονο οστικό άλγος τοποθετείται μηροκνημικός νάρθηκας.